På friluftsmuseet finner dere et komplett gårdsanlegg fra 1800-tallet. Husene danner et klassisk trøndertun, med sin tradisjonelle innredning. Området er svært barnevennlig, og i sommersesongen er det mange dyr ute. Museet har den største samlinga av landbruksutstyr nord for Dovre. I bygata i utstillingshallen er det butikker og verksteder fra gamle Steinkjer. Kanskje vil du kjøpe drops av butikkjomfrua ?

Museet forvalter rundt 800 mål med kulturminnelandskap, som innebefatter fornminner fra hele den menneskeskapte historien. Mest kjent er nok høvdingsetet Egge Gård, der gravhauger fra jernalder og vikingtid ligger som perler på en snor.  I Østbyfossen har vi et komplett vasskraftmiljø med oppgangssag, stamphus og kvern. Museet eier også Fylkesmannsgården, en praktfull embedsbolig fra 1919. Den leies ut til møter alt fra møter til feiring av store dager.

Arrangementskalender og mer informasjon om museet finner dere på www.eggemuseum.no.