Egge museum gir ut bok om kioskhistorie

Alle tiders kiosk – en historie fra den store forandringens tid

Forfatter, journalist og lokalhistoriker Lars Lilleby Macedo har gått i dybden av en historie som svært mange av oss har minner fra, nemlig de frittstående små kioskene som solgte pølse i brød, snacks og lettlest litteratur på gatehjørner, torg og jernbanestasjon. Dette er historien om de små kioskene som holdt liv i by og bygd langt utover vanlig åpningstid. Kioskene er et by- og forstadsfenomen, og i Steinkjer fantes det en rekke kiosker fra de først ble etablert sent på 1800-tallet til kiosksalget flyttet inn i kjøpesenter og bensinstasjoner. Boken er lokalhistorisk dokumentasjon gjennom tekst og bilde, med et spennende persongalleri, gjengitt med kjærlighet for byen og folkene som lever i den.

Boken gis ut av Museene Arven avd Egge museum. Den koster kr. 249,- og kan kjøpes hos bokhandlerne. 3. desember vil forfatteren være til stede på Advent på museet, og boka kan kjøpes her. Den kan også bestilles ved å sende en epost til [email protected].