Snart kan du bli med HEIM!

Steinkjer kulturhus i sentrum av byen tar form, og åpner 2. september. Egge museum får her en unik formidlingsarena for arkeologiske funn. Tidligere har ikke slik funn hatt et lokalt visningssted, men nå blir dette en realitet – i utstillinga som får navnet “Heim”.

HEIM vil åpne i to omganger. 2.september åpnes en utstilling som forteller om prosjektet, gir smakebiter på hva som kommer senere og lar deg oppleve unike funn fra nærområdet. Bli bedre kjent med arbeidet med prosjektet, utforsk spørsmålene HEIM vil grave i sammen med oss, bli inspirert til å dele dine historier! I denne perioden vil vi særskilt invitere mange barn og unge til å utforske og undre seg over fortida gjennom spennende aktiviteter.

Sommeren 2024 åpnes hovedutstillingen. Her vil et mangfold av arkeologiske gjenstander møte nyskapende formidling. I løpet av åpningsperioden vil det i tillegg bli stor aktivitet på sosiale medier, aktiviteter både inne i HEIM og i kulturhuset – og kanskje også på andre arenaer? Overbygget for hele perioden er hovedutstillingens tema: mennesker og landskap. Hvordan former landskap og landskapsendringer livene våre? Og hvordan påvirker vi selv landskapene vi lever i?

HEIM er et samarbeid mellom NTNU Vitenskapsmuseet, Steinkjer kommune og Museene Arven ved Egge museum. Vi gleder oss enormt til å åpne – og håper mange vil bli med oss på HEIM-reisen.