Vi leier ut flotte selskaps- og møtelokaler!

Ønsker du å feire en stor dag hos oss, eller holde et kurs eller et møte? Vi har har unike lokaler til flere anledninger.

Egge Museum har selskapslokaler som passer til alt fra barnebursdager, møter, kurs og konferanser til runddager og bryllupsfeiring.

FYLKESMANNSGÅRDEN

Fylkesmannsgården ble bygd som kontor og bolig til fylkesmannen i Nord- Trøndelag 1919. Helt til 1986 var huset bolig for fylkesmannen, og etter dette tok Egge Museum over bygningen. I november 2007 sto det ferdig restaurert med nye tapeter og interiør som huset fortjener. Utenfor huset er det en stor hage, og utsikten over Steinkjer sentrum er enestående. Dette må da vel være Steinkjers flotteste selskapslokale?

Egge Museum leier ut Fylkesmannsgården som festlokale og møterom på dagtid, kveld, og i helger. Huset passer til feiringer av store dager, men også til møter, kurs og konferanser. Her finnes trådløst nettverk, og ved forespørsel låner vi ut lerret og flip-over. (Projektor må medbringes selv). Huset har heis.

I første etasje er det garderober, toalett, fire stuer og et godt utstyrt annretningskjøkken. I andre etasje er salen og to tilsluttende rom. Huset har heis, og kjøkkenet er utstyrt med kopper og kar til 70 personer til middag og 90 til kaffe.

YTTERSTU

Ombyggingen av hovedbygget på friluftsmuseet er i mål, og her har vi fått to stemningsfulle rom som kan leies ut, Ytterstu og Biblioteket.

Ytterstu er tilgjengelig for leietakere utenfor sommersesongen, som i 2023 strekker seg fra 18. juni – 6. august. Her kan det dekkes til 60 personer, og et praktisk kjøkken med dekketøy til 60 personer er tilgjengelig. Projektor og lerret er også på plass.

BIBLIOTEKET

Biblioteket finner du i hovedbygget. Her er det sitteplass til 10 personer. Praktisk storskjerm der du kan plugge inn egen pc. Tilgang på kjøkken.

LÅVEN PÅ EGGE GÅRD

Hva med en sommeravslutning på historisk grunn? På Egge gård står det i dag to bygg, som er det gjenværende av den staselige gården som lå her fram til 1970-tallet. Det ene bygget er et stort stabbur, og det andre er en låve. Låven er det eneste som står igjen av en større vinkelbygd driftsbygning med låve, fjøs og stall. Låven leies ut. Lokalet passer til sommerarrangementer på dagtid/ ettermiddager, møter, skoleavslutninger, barnebursdager o.l. Vi leier ikke lengre ut låven til fester som går ut over sene kvelder.

Låven på Eggetunet er et enkelt og uisolert lokale uten oppvarming, så det egner seg best til bruk i den varme årstiden. Det er innlagt kaldt og varmt vann (sommervann, stenges om vinteren) og strøm i lokalet. Nedenfor låven er det to utedo.

Arealet er 11,7 m x 17,5 m, og det møbleres med langbord og benker som finnes på stedet. Det er sitteplass for inntil 130 personer. En kan også avtale å få lånt to tønnegriller.

Hva med et lærerikt og underholdende formidlingsinnslag?

Når dere først samler kolleger, slekt og venner i våre lokaler er det vel fint å booke et historisk innslag med det samme?

Vi tilbyr gaidinger og formidlingsinnslag der du lærer mer om gravhaugene på Eggeområdet og arkeologiske funn. Her får du også høre om sagatiden da Kalv, Sigrid og Olve regjerte på høvdingsetet Egge. Vi kan også tilby en spennende fortellerstund med «tidsreise» til vikingtida for barna.

De som leier Ytterstu eller biblioteket ønsker kanskje en trivelig og lærerik omvisning i TRAKTOR-utstillingen eller en vandring oppe i bygata – “Gamle Steinkjer – portretter av en by”? Her kan vi også sveive i gang Steinkjerpositivet for å sette en ekstra piff på selskapet.

For mer info om utleie, kontakt museumsassistent Lina Seljebakken på tlf. 90 16 84 72 (kl. 08.00 -15.30 på hverdager) eller send mail til [email protected]