Vikingfestivalen på Egge går nye veier

Nå skal vi gjøre mer av det vi lykkes med! Velkommen til Barnas Vikingdager på Egge 12.-14. juli 2019.

Vikingfestivalen på Egge har gjennomgått forandringer både på eier- og innholdssida etter at den så dagens lys i 2004. Det vi har lyktes best med under festivalen de siste årene er familieprogrammet på dagtid, der vi har et godt og stabilt besøk. Med omprofileringen som nå kommer ønsker vi å legge energien i å styrke kvaliteten og mangfoldet nettopp på dagtid, slik at barnefamilier og unge får store og gode opplevelser. Arrangementet bytter navn til Barnas Vikingdager på Egge.

Barnas Vikingdager vil bli et rusfritt arrangement med miljøfokus. Dette blir det eneste historiske arrangementet i Norge som i sin helhet profilerer seg mot barn og unge. Sånn sett finner Barnas Vikingdager på Egge sin helt spesielle plass i festival-landskapet. Vi kommer fortsatt til å samarbeide med lokale lag og organisasjoner, teater- og musikkformidlere. Museet skal også søke andre samarbeidspartnere for å utvikle festivalen videre. Vikingkrigere, markedsdeltakere, håndverkere, gjøglere og historieformidlere vil det vrimle av. Det skal være fokus på aktiviteter som lar barn få prøve, teste, utforske og lære. Vikingtiden skal inn under huden og føles på kroppen!

Barnas Vikingdager på Egge vil bli arrangert i uke 28, og faller på 12-14. juli i 2019. Vi gleder oss til å presentere det nye konseptet!

Foto: Morten Stene