SNK er nominert til årets museum

Stiklestad Nasjonale Kultursenter er ett av tre museum som er nominert til årets museum av Norges museumsforbund.

– De tre nominerte institusjonene er hver på sitt vis innovative fyrtårn og aktører med tydelig profilering rundt kjernefelt i museumsdriften. Alle har lenge vært i kontinuerlig fornyelse mot nye mål, skriver museumsforbundet på sine nettsider. Prisen deles ut på museumsforbundets årsmøte i Mosjøen 18. april.

Stiklestad Nasjonale Kultursenter består av foruten virksomheten på Stiklestad av Egge museum, Nils Aas kunstverksted, Stjørdal museum Værnes og Levanger fotomuseum.

– Dette er en viktig anerkjennelse  av arbeidet som gjøres i hele SNK-organisasjonen sier Turid Hofstad, direktør ved Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Nå må vi virkelig glede oss over dette og la oss inspirere til videre utvikling og faglig god publikumsretta virksomhet.

Juryen for årets museum består av stortingsrepresentant Svein Harberg, Isabella Nilsson fra Ständig sekreterare Kungl. Akademien för de fria konsterna og Mode Steinkjer, kulturredaktør i Dagsavisen. Sekretær for juryen er Liv Ramskjær, generalsekretær i Norges museumsforbund.

Museumsforbundet skriver følgende i sin nominasjon:

Stiklestad Nasjonale Kultursenter

Slaget på Stiklestad er nasjonshistorie, og Spelet om Heilag Olav en årviss begivenhet som utspiller seg ved de tre kirkene. Formidlingen på Stiklestad Nasjonale Kultursenter bygger på vissheten om at de «politiske, kulturelle og åndelige dimensjonene» ved «olavsarven» har en helt særskilt gjenklang i dagens samfunn. Med sagaenes livskraft og den historiske beredskapen som virkemidler, bygges kompetanse innen demokratiske prosesser, bred kunnskapsformidling og inkludering i lokal og internasjonal forstand. Ungdommens talerstol og samarbeidet med Falstad om «Se meg!», der flyktninger deler personlige fortellinger om identitet, minner og tilhørighet, er eksempler på dette.

Vektleggingen av ønsket om og oppmuntringen til dialog viser at Stiklestad Nasjonale Kultursenter utfordrer og stiller krav til seg selv og sine besøkende. Det forplikter å inkludere og engasjere publikum. Ambisjonene for de ulike avdelingene fram mot tusenårsjubileet for slaget på Stiklestad i 2030 bærer bud om en institusjon som med historien som våpen brenner for vår felles framtid.

Les hele nominasjonen her: https://museumsforbundet.no/nyheter/her-er-de-nominerte-til-arets-museum-2018/