Utstillingsåpning – Så sang de den døde ut

NÅR:  23. jun 2018 @ 14:00 - 15:00
Hvor:  Talestu, Egge museum. Oppmøte ved kisken på friluftsmuseet.
Pris:   v/70 Gratis for deg med museumsvenn-kort.

Utstillingen «Så sang de den døde ut» handler om død og begravelse i tiden for rundt hundre år siden. Dette er tiden før institusjonene tar over ansvaret for den døende og stellet av de døde i sykehjem og bårehus. Tidligere var det vanlig at folk bodde tettere sammen, og de aller fleste døde i sine hjem. Store familier, lavere gjennomsnittsalder og høy barnedødelighet førte til at mange fikk døden og den døde kroppen nært innpå seg.

Utstillingen «Så sang de den døde ut» åpner 23. juni kl 14. Det blir musikkinnslag ved Jorid Vorum. Etter åpningsdagen kan utstillingen sees sammen med guide kl 12 hver dag fram til 19.august. I løpet av høsten vil det holdes foredrag og visning i lokalet.

Du finner utstillingen i Talestu ved Egge museum.

Utstillingen inneholder sterke bilder, og er produsert for et voksent publikum. Vi anbefaler at barn er i følge med voksne.

Utstillingen er produsert av Egge museum 2018. Foto er lånt inn av Levanger fotomuseum, og gjenstander fra Stiklestad. Egge museum er en del av Stiklestad nasjonale kultursenter as.

Illustrasjonsfoto: Odin Anton Heggdahl (1852-1937) synges ut fra heimen, Bangsund. Foto: Karl Grav/Levanger Fotomuseum.