Nettverksseminar – Foreningen for norske historiske festivaler

NÅR:  25. okt 2019 @ 15:00
Hvor:  Fylkesmannsgården, Egge museum
Pris:

Velkommen til nettverkssamling med påfyll på høvdingsetet Egge!

Foreningen for Norske historiske festivaler (FNHF) er et nettverk for lag, foreninger og museer som arrangerer historiske festivaler og markeder.
Foreningen legger til rette for nettverksbygging og arrangørmessig samarbeid, og gir medlemmene mulighet til å bli kjent og ta del i hverandres lærdom og erfaringer. Hvert år i oktober holder vi nettverksseminar og årsmøte med faglig godt påfyll.
Vertskapsrollen rullerer blant medlemsforeningene, som gir anledning til å besøke andre arrangører.

Medlemsmassen så langt arbeider med epokene vikingtid og middelalder.

I år er det Egge museum i Steinkjer som er vertskap for seminaret. Museet har i en årrekke arrangert Vikingfestivalen på Egge, og i år endret arrangementet profil til å bli Barnas vikingdager.

Tema for årets nettverkssamling: Betydningen av bevisste valg

PROGRAM:

Fredag 25.10.
Kl 15 -17 Ankomst, registrering og kaffe på Tingvold Park hotell.
Kl. 17.00 Felles avmarsj til Fylkesmannsgården på Egge museum, ca. 800 m.
Kl. 17.30 Presentasjon av festivalene som deltar på konferansen.
Kl 20.00 Middag på det hyggelige brasseriet FAMILLE i Steinkjer sentrum. Hver
og en bestiller det de ønsker, og betaler selv.

Lørdag 26.10.
Frokost på hotellet.
Kl. 10.00 Fylkesmannsgården. Velkommen til Steinkjer og Egge museum ved leder ved Egge museum, Ann Kristin Aasgaard Eidissen.
Kl. 10.30 Konstituering av årsmøte FNHF
Kl. 10.45 “Bli kjent med Egge museum og Barnas vikingdager”. Ved arkeolog Bodil Østerås og formidlingsansvarlig Maiken J. Strandvik.
Kl. 13.30 – 14 Lunsj i Fylkesmannsgården.
Kl. 14.00 “Branding av historiske festivaler”. Ved Runa Strindin fra Midtgardsblot.
Kl. 1500 . Pr-strategier. rundbordskonferanse.
Kl. 15.30 Pause, kaffe.
Kl. 16.00 Hva er autentisitet? Hvor historisk korrekte må vi være? Innledning ved Sidsel Ydnestad fra Agder vikinglag.
Kl. 17.00 Hva ønsker vi at FNHF skal være?
Kl. 18.00 Pause fram til kl. 20.00
Kl. 20.00 Gilde og sosialt samvær i Fylkesmannsgården. På menyen står det ekte Innherredssodd. Ta med drikke selv etter behov. Alle stiller i historisk antrekk. Pigen Oleanna Svendsen anno 1919 tar en tidsreise og ønsker gjestene velkommen.

Søndag 27.10.
Frokost på hotellet, utsjekk.
Kl. 10.30 “Gården Stiklastadir” Veien fra tanken om et langhus som formidlingsarena til bygging, erfaringer underveis og videre utvikling. Ved Kai Rune Johansen, Stiklestad nasjonale kultursenter.
Kl. 11.40 Årsmøte FNHF 2019.
Kl. 13.00 Lunsj /Avreise

Med forbehold om endringer!

Praktisk informasjon:
Dato: 25.-27. oktober
Sted: Egge Museum, Steinkjær
Hotell: Tingvold Hotell
Nærmeste flyplass: Værnes

Pris og registrering:
Medlemmer i FNHF:
En pers i dobbeltrom 2300,-
En person i enkeltrom 3000,-
Uten overnatting 800,-

Ikke medlemmer:
En pers i dobbeltrom 3300,-
En person i enkeltrom 4000,-
Uten overnatting 1800,-

Prisen inkluderer overnatting, frokost og lunsj begge dager og middag lørdag kveld. Middag fredag kveld betales av hver enkelt. FNHF sender ut faktura, så dere betaler ikke på hotellet.
Frist 10.10.2019

For påmelding: https://www.historiskefestivaler.no/lesson/the-coach-studio/

For mer informasjon om FNHF:  https://www.historiskefestivaler.no/