Miniseminar – Så sang de den døde ut

NÅR:  8. sep 2018 @ 14:00 - 17:00
Hvor:  Oppmøte i Talestu på friluftsmuseet.
Pris:   v/ 120,- inkl. kaffe og kake i kirka. 100,- for de med museumsvenn-kort.

I sommer produserte Egge museum utstillingen Så sang de den døde ut i husmannsplassen Talestu på friluftsmuseet. Utstillingen handler om død og begravelse i tiden for rundt hundre år siden. Dette er tiden før institusjonene tar over ansvaret for den døende og stellet av de døde i sykehjem og bårehus. Tidligere var det vanlig at folk bodde tettere sammen, og de aller fleste døde i sine hjem. Store familier, lavere gjennomsnittsalder og høy barnedødelighet førte til at mange fikk døden og den døde kroppen nært innpå seg.

Vi arrangerer denne dagen et miniseminar med to spennende kulturforedrag, musikk og en fin samtale rundt begravelser før i tida og i vår egen tid. Kommuneantikvar Robert Øfsti tar oss med på en reise inn i Erik Werenskiolds ikoniske maleri En bondebegravelse.

Etter omvisning i utstillingen Så sang de den døde ut, forflytter vi oss og fortsetter arrangementet i Egge kirke. Der blir det kaffe, musikk og kulturforedrag ved sogneprest Arne Groven om begravelsesskikker i et historisk lys. Musikk ved Jorid Vorum.

Arrangementet er en del av KULTURMINNEDAGENE 2018.