Kveld på museet – Spikkekafe med tjon og spon

NÅR:  27. feb 2018 @ 19:00 - 21:00
Hvor:  Friluftsmuseet
Pris:   130,- inkl. kaffe og kake.

Egge museum ønsker velkommen til spikkekafe i verkstedet på friluftsmuseet!

Denne kvelden inviterer vi deg som er interessert i treskjæring, knivmaking, snekring og annet trearbeid. Vi har alliert oss med en håndfull karer som har knivmaking og treskjæring som hobby, så ikke føl at terskelen er høy for å besøke oss denne kvelden,- her møter du likesinnede! Ta gjerne med ting du selv arbeider med, for å få råd og innspill samt faglig og sosialt påfyll. Hvis du vil kan du dra fram kniven og smi kaurer mens du nyter en kopp kaffe og kake. Her er det lov til å ruske til med spon på golvet.

Egge museum har en bra samling med gamle høvler og verktøy som har vært brukt til forskjellige formål i snekker- og tømrerfaget. Skottbenk har vi også,- vet du hva det er?

På spikkekafeen får vi besøk av Kai Rune Johansen, som til daglig arbeider som museumshåndverker på Stiklestad Nasjonale Kultursenter as. Han er godt i gang med en bachelor-utdanning innen tradisjonelt bygghåndverk i regi av NTNU, og er også utdannet treskjærer. Kai har i sine studier arbeidet mye med verktøybruk og verktøyspor, og interessert seg stort for gamle høvler fra alders tid og fram til i dag. Han har laget flere høvler selv som han bruker i sitt daglige virke. Kai tar med flere eksempler på dette denne dagen, og demonstrerer og forteller.

Verkstedet finner du i en stor grå bygning med garasjeport på enden, også kalt potetlageret. Det er ingen forhåndspåmelding, bare møt opp.

For mer informasjon, kontakt Egge museum på 741 34 490

Gir kvelden mersmak? Stiklestad Nasjonale Kultursenter arrangerer håndverkstreff på middelaldergården Stiklastadir 16.-18. mars. Les mer om det ved å klikke HER