Kulturforedraget: Nattlysing av bergkunst på Bardal med klang av oldtid

NÅR:  14. sep 2016 @ 20:00 - 22:00
Hvor:  Bardal, Beitstad.
Pris:   120,- inkl. servering

Vi gjentar suksessen fra i fjor høst og arrangerer på nytt nattlysing av bergkunsten på Bardal i Beitstad. Denne gangen med musikk fra bronselurer!

Kulturminnedagene 2016 har som tema «Se hva vi kan». Museene i Stiklestad Nasjonale Kultursenter as. fra Størdal i sør til Steinkjer i nord har i den anledning satt opp et mangfoldig opplevelsesprogram. Nattlysing ved bergkunsten i Bardal med musikk er en del av dette programmet.

Små båter og enorme skip glir om hverandre på bergene på Bardal. Er det båter av en annen verden? Hvordan kunne de virke som forståelige tegn i bronsealderen og jernalderen? Helle Vangen Stuedal, arkeolog ved Stjørdal museum Værnes, forteller om bergkunsten som kilde til å forstå fortidens båtteknologi, og om fortidens virkelige båter som kilde til å forstå bergkunsten. I bergkunsten på Bardal er det også hogd inn en rekke merkverdige bronselurer.

Denne kvelden får vi vakker og trolsk musikk av Jens Chr. Kloster og Gaute Vikdal fra gruppen Klang av oldtid, som spiller nettopp på slike bronselurer. Disse instrumentene er de eneste spillbare kopiene som finnes, og de er laget etter mønster av lurer som ble funnet i en myr i Danmark i 1797. Her lå 9 eksemplarer som stammet fra tiden rundt 600 f.Kr.

klang

Mer info kommer.