Kurs i vøling av gamle hestevogner med Bjørn Høie

NÅR:  2. jul 2016 @ 09:00 - 16:00
Hvor:  Friluftsmuseet
Pris:   700,- KURSET ER FULLTEGNET!

Vi ønsker alle interesserte velkommen til kurs i vurdering, reparasjon, vedlikehold og oppussing av gamle hestevogner. Instruktør er Bjørn Høie fra Vognhuset og Østfoldsmuseet.

Kurset er åpent for alle, det er inntil 12 plasser og koster 700,-  kroner. (Betaling med bankkort ved oppmøte) Tidsramme: Kl. 09.00 – 16.00 inkl. pauser og lunsj.

For den prisen får du også være med på søndag om du ønsker det – da er det foredrag om kjøring, vogner og kjørekultur, (et mer allmennrettet foredrag rettet mot museets øvrige helgegjester) samt en vognparade der lokale kusker/hester kjører noen av vognene fra museets rikholdige vognremisse en tur – mens Bjørn Høie kommenterer og forteller om dem.

På vedlikehold av vogn-kurset er det tema som:

Hvordan vurdere om ei gammel vogn er trygg å kjøre med – hva er viktige sjekkpunkter? Hvordan reparere de vanligste svakhetene? Overflatebehandling, valg av farger etc. Rett seletøy til rett vogn, og ellers tema etter ønske fra deltakerne.

Hvis du er interessert, kontakt Anne Sigrid Haugseth på tlf. 995 46 682 eller på mail: [email protected]. (Anne Sigrid er selv hestekjører og frivillig på museet, og har tatt på seg å hjelpe oss med å kunngjøre/få med deltakere spesielt til vognvedlikeholdskurset).

Mer om foredragsholderen:

Kursleder Bjørn Høie driver firmaet Vognhuset.  Les mer her om hva de tilbyr:

• Kjøp og salg av hestekjøretøy og seletøy i inn- og utland
  • Formidling av oldenburgere, type tyngre halvblods basert på solide danske og tyske blodlinjer
  • Hjelpe med kontakt til profesjonelle i restaurering
  • Skaffe spesielle deler og utstyr til seletøy og kjøretøy (nytt og antikk)
  • Instruksjon og foredrag
  • Litteratur om kjørekultur
  • Utleie av kjøretøy og utstyr som utstillingseffekter
  • Utforming og innredning av stallen
  • Reservedeler til hus

Han gir råd og kan være behjelpelig med tradisjonelle kjøretøy, dvs. vogner og sleder bygget at tre og med jernbeslag. Han utfører ingen reparasjoner men henviser til folk i sitt nettverk med spesialkompetanse på alt fra hjulmakeri, gummipålegging, polstring, salmakerarbeid, lakkering og staffering.

Høies erfaringsgrunnlag for kjørekultur er tuftet på et livslangt forhold til hester og kjøretøy og et vidt faglig kontaktnett hjemme og internasjonalt. På gårdsbruket fører han videre en helt ubrutt familietradisjon for bruk av kjørehest.

Fra 2009 har Høie vært benyttet som konsulent for Det Kongelige Slotts samling av seletøy og kjøretøy. Utstillingene av kongelige hesteekvipasjer ved utstillingen i Oslo, Trondheim og Stavanger har også vært anledninger hvor hans kunnskap har vært anvendt.

I januar 2016 var Høie invitert som internasjonal foredragsholder ved Carriage Associations symposium på Williamsburg i Virginia, USA.

Med sin erfaring som bonde, arkitekt og museumsmann ønsker Høie å bidra til at kjørekultur, hestehold og hus for dette blir ført videre.

Kurset på Egge museum blir en flott anledning til å spre hans kunnskap også i Trøndelag, og vi håper mange i hestemiljet på Innherred vil se nytten av å lære mer om hans fagfelt.