Kulturforedraget: Nattlysing av bergkunsten på Bardal

NÅR:  22. sep 2015 @ 20:00 - 21:30
Hvor:  Bardal. Oppmøte ved ved Lagatun samfunnshus/tidligere Moen skole.
Pris:   120,- inkl. varm drikke og kake. Kun kontant.

På en nattlysing oppsøker vi bergkunsten i høstmørket. I mørket trer inntrykk tydelig fram: lukt av fallende lauv, lyd av vind i skogen, følelsen av bakken vi går på. Bergbildene vises godt i kunstig lys. Arkeolog Helle Vangen Stuedal leder turen til helleristningene i Bardal.

Bergkunsten på garden Bardal i Beitstaden er særegen fordi den er så mangfoldig. Først har noen hugget inn ville dyr: elger, reinsdyr, en kval og også mennesker i berget. Denne steinalderbergkunsten ble laget av folk som hovedsakelig levde som jegere og sankere. Senere, i bronsealderen, ble berget oppsøkt av mennesker som levde helt annerledes. De lagde blant annet bilder av fotspor, båter og hester. Bildeberget var i bruk helt inn i jernalderen. Er dette sporene etter to ulike levemåter i samme landskap, men til ulik tid? Eller er det spor etter naboskap – og så fall hva slags naboskap?

Turen passer for både voksne og barn. Husk klær etter vær, ta gjerne med refleksvest og hodelykt. Arrangementet avlyses hvis mye regn og vind.

Alle er velkommen!