Kulturforedraget: Med utsikt over Steinkjer

NÅR:  21. apr 2015 @ 19:00 - 21:00
Pris:   120,- inkl. kaffe og kake. Kun kontant salg.

Foredrag rundt Steinkjers byhistorie ved kommuneantikvar Robert Øfsti.

NB! Foredraget er flyttet fra tirsdag 17. mars til tirsdag 21. april!

Robert Øfsti har bakgrunn som kulturarbeider, lærer, kunstner og skribent, og har vært en sentral aktør i kulturarbeidet i regionen over flere 10-år. Han har vist et særlig stort engasjement for gjenreisningsarkitekturen i Steinkjer, og er i dag ansatt som kommuneantikvar i Steinkjer kommune.

Utsikten fra Fylkesmannsgården har igjen blitt formidabel etter ryddingen av skog og kratt. Olav Hougen var visjonær da han skrev sangen sin i 1930 om byen “langs med elvens munning”. Han formulerte – utan å ane det – kommunens slagord åpen, lys og glad.  Hougen skrev at “du som mønsterstad/må få rang og ry/du vår egen by”.

Fra “høvdingsetet var du/jarlers residens” skuer vi ut over Nordsileiret med industri og handel, Sørsileiret med kjøpesenter og boligblokker ispedd litt industri, og rundkjøringer på rad og rekke. På Nordsileiret ligger det gamle industribygget Dampsaga og er byens kulturhus – enn så lenge. Innklemt mellom E6 og jernbanen på Sørsia ligger gatestubben Sneppen, som er alt som forteller om byen før brannen i 1900.  Mønstersted? Kan hende ikke, men likevel jo: Øst for E6 finner vi den mest vellykkede og best bevarte av de 8-10 gjenreisingsbyane som Brente Steders Regulering, ledet av professor Sverre Pedersen, planla etter bombingene i april/mai 1940.

Vel møtt til en byplanhistorisk kveld med vekt på gjenreisingsbyen, men med blikk både bakover og framover i tida.

Egge Museum