Kulturforedraget – “Fargefotografiet” ved Nils Torske

NÅR:  14. feb 2019 @ 19:00 - 21:30
Hvor:  Fylkesmannsgården
Pris:   120,- inkl. kaffe og kake

Vi ønsker alle foto- og kommunikasjonsinteresserte velkommen til en spennende aften, der vi tar en gjennomgang av fargefotografiens historie før vi ser på følgende spørsmål:

Hvilken innvirkning har fargefotografi hatt på det moderne samfunn? Er de gamle prinsippene fremdeles virksomme? Kan egentlig det moderne samfunn greie seg uten dem? Vi legger moderne kommunikasjon under lupen!

Praktisk talt alle historiske bilder vi ser er i sv/hvitt. Som følge av dette, har vi en tendens til å betrakte fortiden som fargeløs. Kvinner bar svarte kjoler, menn like svarte dresser. Bilene var svarte, husene var i beste fall hvite eller grå. Selv brudekjolene så ut til å være svarte. Basert på gamle fotografier, ser fortiden unektelig ganske kjedelig ut …

Men, tidlig fargefotografi forteller oss noe ganske annet. Basert på arbeidet til noen tidlige fargefotopionérer, skal vi se at fortiden kanskje ikke var så fargeløs likevel? Tvert imot, den var langt mer fargerik enn vi hadde forestilt oss.

Sergeij Prokudin-Gorsky dokumenterte tasrrikets folkeliv og kultur gjennom trefargefotografi i årene før første verdenskrig.

På samme tid brukte botanikeren Hanna Resvoll-Holmsen fargefotografi i sitt forskningsarbeid på Svalbard.

Den franske finansmgnaten Albert Kahn ville lage et arkiv som omfattet hele planeten Jorden, «Archive de la Planète». Han engasjerte et stort antall fotografer, bl. a. Auguste Leon, som også fotograferte i Norge i 1910.

Harald Renbjør fra Levanger var Norges viktigste fargefotopionér, som startet sin livslange gjerning innen fargefotografi i 1906 eller 1907, 17 – 18 år gammel. Han har etterlatt seg en enestående fotografisk skatt som Levanger Fotomuseum arbeider for å gjøre kjent både nasjonalt og internasjonalt.

Foredragsholder er museumsfotograf Nils Torske ved SNK avd. Levanger fotomuseum. Torske har gjennom sitt virke og sin lidenskapelige interesse for trefargefotografering blitt en av Europas fremste eksperter på området, og bidrar til utstillinger og med foredrag i flere land.

(Foto: Agnes Renbjør, fotografert av Harald Renbjør. Levanger fotomuseum)

Velkommen!