Kulturforedrag – Tradisjonell bruk av hest og hesteutstyr

NÅR:  28. sep 2022 @ 19:00 - 21:00
Hvor:  Egge museum
Pris:   150
Endelig kan vi invitere til kulturforedrag igjen!
På mange måter har hesten vært menneskets viktigste venn – til alle tider. Før bilen ble allemannseie var det hesten som trakk og bar til arbeid og fest. Den har gjort tjeneste i mange kriger, og etter at bogtreselen ble oppfunnet fikk hesten en viktig rolle også i norsk jordbruk, transport og industri. Erik Stenvik forteller om tradisjonell bruk av hest og hesteutstyr.
Egge museum viser en utstilling som handler om hest. Vi har plukket fram noen flotte høvrer fra samlingen. Er du usikker på hva et høvre er, finner du svaret i utstillingen og i Stenviks fortelling. Vi viser også frem historiske bilder hvor hest er fellesnevneren. Med kunnskap om hesteutstyr er det overraskende mye man kan lese ut av et gammelt svart/hvitt-foto.
Om Erik Stenvik:
Erik Stenvik er veterinær, født i Trondheim i 1946. Han har vært bonde på Namdalseid og seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Nord-Trøndelag. Han har også skrevet boka «Bondevett. En personlig historie om livet på landet – og avfolkinga av norske bygder» som fikk NTNUs litteraturpris i 2020.
(Foto: Ingulfsvand/Levanger fotomuseum)
Inngang: 150,- inkludert kaffe og kake.
120,- for deg med museumsvenn-kort.
Velkommen til en trivelig kveld i Ytterstu, i hovedbygget på Egge museum