Kulturforedrag – Nordtrønderske hodeplagg fra 1750-1900

NÅR:  26. okt 2022 @ 19:00 - 21:00
Pris:   150
Vi inviterer til foredrag og utstilling med Berit Bjerkem og Ann Kristin Eidissen.
Bli med på et dypdykk i den gamle draktskikken nord i Trøndelag. Vi skal snakke om et av de minste plaggene – lua. Lua har vært det mest stabile plagget i kleskikken fra midten av 1700-tallet og gjennom hele 1800-tallet. Klær kan signalisere sosiale forskjeller, da som no. De som hadde mange klesplagg og kostbare stoff, var rikere enn de som hadde få og slitte ting. Av skriftlige kilder kan vi lese at klær gikk i arv, og spesielt finklær ble brukt i flere generasjoner. Derfor endra den lokale kleskikken seg saktere utover bygdene i Trøndelag, enn i byene ute i Europa.
Norsk Folkedraktforum Nord-Trøndelag har rekonstruert og satt sammen ei vakker utstilling av tradisjonelle hodeplagg for kvinner og menn. En del av hodeplaggene som er med i utstillinga kan bare dokumenteres i skriftlige kilder, eller i tegninger fra samtida, andre er rene rekonstruksjoner av gamle tekstilfunn.
Inngang: 150 kr. inkl. kaffe og kake120,- for deg med museumsvenn-kort
Velkommen til Ytterstu, i hovedbygget på Egge museum!
Bilde: Johan F.L. Dreier (1775-1833) draktakvarell fra Sparbu