Kulturforedrag: Et bløtt nordisk fellesskap – bergkunst og båtteknologi gjennom 4000 år.

NÅR:  11. sep 2018 @ 19:00 - 20:30
Hvor:  Bardal
Pris:   v/ 100,- Vi har betalingsterminal, betal gjerne med kort.

Å ta seg trygt fram på elver, fjord og sjø har alltid vært en betingelse for liv i våre landskap. Når mye ferdsel har foregått med båt har også teknologien selv spredt seg over store avstander. Bergkunsten i Beitstaden inneholder et stort mangfold av båtfigurer. På Bardal er rundt 70 båter hugget inn i berget. Mange av disse vil vi lokke fram fra høstmørket med kunstig lys. Hvordan kan viten om båter i forhistorisk tid hjelpe oss med å tolke helleristningene? Hva kan båtmotivet ha betydd for dem som lagde bergkunsten?

Omvisning og foredrag ved arkeolog Helle Vangen Stuedal, SNK Stjørdal museum Værnes.

Parkering ved gamle Moen skole. Herfra er det 1 km å gå på grusvei fram til helleristningsfeltet. Vi starter foredraget kl. 19.00.

Arrangementet er en del av KULTURMINNEDAGENE 2018.

Foto: Lars Lilleby Macedo, Trønder-avisa.