Kongerekka m/ Are Sende Osen: Egge – Norges hjerte i vikingtida

NÅR:  31. mai 2023 @ 18:00 - 19:15
Hvor:  Egge kirke
Pris:   200
Are Sende Osen kommer til EGGE KIRKE for å fortelle høydepunkter fra suksess-podkasten Kongerekka. Og ikke bare det: Dette blir en Egge-spesial!
Kongerekka er historia om de gamle norske kongene. Den begynner med Harald Hårfagre, som samla hele Norge til ett rike, på grunn av ei dame. Deretter går det- bokstavelig talt- slag i slag bortetter. Dette er vår Game of Thrones- fra virkeligheten! For historia om de gamle norske kongene har alt Game of Thrones har: Intriger, sex, brodermord og store slag- bare ikke riktig så mange drager.
Are sier selv: – Det blir spesielt artig å snakke om Kongerekka med fokus på Egge med tanke på alle de spennende episodene og folka som har herja og bodd i dette området i vikingtida. Vi nevner i fleng: Trond Haka, Olve på Egge, Sigrid Toresdatter og Kalv Arnesson. Alle disse navnene viser med tydelighet at skulle man være konge i Norge rundt 1000 tallet MÅTTE man ha trønderne med seg, hvis ikke ble det skjærings. Det er spesielt spennende å se hvordan Kalv, Olve og Sigrid henger sammen med Tore Hund, Hårek fra Tjøtta og Erling Skjalgsson og Olavs fall på Stiklestad.
Kongerekka passer for deg som ikke visste at du er interessert i historie, for deg som er det, og for alle som liker å høre gode historier!
Osen har med noen bøker i kofferten så etter foredraget blir det boksalg og signering av bøkene Kongerekka 1 & 2 som tar utgangspunkt i podkasten.
Dette arrangementet er et samarbeidsprosjekt mellom Egge menighetsråd og Egge museum.
Billetter: 200,- voksen/100,- student. Ledsager går gratis. OBS! UTSOLGT!
Dørene åpner kl. 17.15
Bruk gjerne parkeringsplassen ved Egge museum.