Herlig høstdag med hest og havre

NÅR:  3. okt 2015 @ 12:00 - 16:00
Hvor:  Friluftsmuseet
Pris:   Voksne 100,- Barn (3-15 år) 50,- Gratis under 3 år. Familie (2+4) 250,-

Velkommen til et trivelig og lærerikt lørdagsarrangement der vi spinner rundt tematikken hest og hestebruk, høsting og kornforedling.

Her kan dere bli kjent med flere ulike hesteraser som fjording, norsk travhest og shetlandsponni. Dere får se noen av hestene i bruk som trekkdyr, og det blir muligheter for å sitte på en tur i vogna til Anne Sigrid Haugset og Per Morten Bjørgum. Anne Sigrid seler også opp arbeidshest og forteller om seletøyet. Hvis noen har lyst til å prøve å strigle og stelle en hest kan de få prøve det på Sissel Skjelbred sine ponnier.

Skoing av hest blir også demonstrert. Dag Arild Aarthun bruker gammelsmia på museet, smir fire nye sko og får skodd fjordingmerra si.

De over 16 år har kanskje lyst til å øvelseskjøre med Gråtass-traktor? Museumsgjestene kan også oppleve tresking av havre og pløying på gammelt vis, smake på deilig havresuppe og hoppe i høyet. Visste du forresten at det var bare halmen av havre som var brukbar som sengehalm?

Det blir flere leiker for barna, og flunkende nye kjepphester å ri tur på. Frister det mer å ri på en levende hest er flere ponnier fra Lø hestesportsenter ferdig salet opp og klare for tur.

Det blir også omvisninger i utstillinga “Ugraset skal vekk” Jordbrukspolitikk og ideologi under 2. verdenskrig ved Bodil Østerås.

Egge Museum