Grønnsakproduksjon i andelslandbruk og markedshager

NÅR:  29. sep 2021 @ 18:00 - 20:00
Hvor:  Egge museum, Ytterstu
Pris:   Gratis. Forhåndspåmelding!

Dette er arrangementet for deg som ønsker å starte opp med markedshage eller andelslandbruk eller eventuelt ønsker å bli deltager i et andelslandbruk. Markedshager er en produksjonsform som tar sikte på effektiv småskalaproduksjon av grønnsaker, og som i hovedsak omsettes gjennom direktesalg.

Egge Museum har gjennomført første år med andelslandbruk og museumsbonde Jenny Pauline Slåttøy forteller om erfaringer rundt oppstart og utvikling av andelslandbruket.

Gunhild Halvorsen, Statsforvalteren i Trøndelag informere om markedshage konseptet og kurset som er gjennomført og planer for kommende kurs.

Håvard Landsem fra Stjerna i Malm driver sin egen markedshage for slag til lokalmarkedet og har vært deltager i markedshagekurset til Statsforvalteren. Han forteller om sine erfaringer med utviklingen av markedshagen, markedstilgang og erfaringer fra markedshagekurset.

I en grønnsakshage kan det bli store avlinger som det innimellom kan bli utfordrende få tatt vare på og brukt mens de er fine. Vi får også gjester som deler sin kunnskap om fermentering og foredling av grønnsakene, slik at de kan nytes utover høsten og vinteren.

Gratis inngang, inkludert servering av mat fra sesongens avling!

Begrenset antall plasser, påmelding via denne lenken innen 27. sept.

Arrangementet er et samarbeid mellom Egge museum, ØVLI-prosjektet, Statsforvalteren i Trøndelag