Vegen mot andelslandbruk i Steinkjer

Ideen om å starte et sentrumsnært andelslandbruk ble lansert av Steinkjer kommune i 2017. Egge museum har ledet prosjektet fra starten av.

I vedtaket fra Steinkjer kommune ble sammensetningen av referansegruppa gitt med representanter fra Egge museum, kunnskapsmiljøet innenfor grønn næring, forsyning- og omsettingsnæringen i landbruket, driftsorganisasjonen i kommunen og vekstbedrifter, mestring og oppfølging.

Den engasjerte referansegruppa har vært ledet av arkeolog og fagansvarlig Bodil Østerås ved Egge museum. Den består av:

• Per Ole Austmo, tjenesteenhetsleder veg, trafikk og park i Steinkjer kommune
  • Siri Ballo, fagansvarlig ved rehabilitering og kvalifisering i Steinkjer kommune
  • Espen Hofstad, STAS, vekst bedrifter, mestring og oppfølging, Steinkjer kommune
  • Lars Bendik Austmo, seksjonsleder ved forskningsstaben ved NiBio (Norsk institutt for bioøkonomi, avd. Steinkjer)
  • Kristin Wibe, regionsjef Felleskjøpet Trondheim

Fylkesmannens landbruksavdeling og fylkeskommunen har vært diskusjonspartnere. Grønne næringer i Steinkjer som Mære landbruksskole, NORD universitet og NiBio har også blitt trukket inn i prosessen.

Egge museum andelslandbruk startet med en treårig prosjektperiode, der andelshavere ble invitert inn vinteren 2020/2021. Den kunnskapsrike ressursgruppa vil være tilgjengelig for museet og museumsbonden også videre inn i prosjektet.