Fylkesmannsgården 1919-2019

«Fylkesmannsgården i Nord-Trøndelag ligger vakkert til – det kan der neppe opstaa uenighet om! Den stilfulde, hvitmalte embetsbolig og den pene røde uthusbygning ved siden av, reiser sig mellom løvskogen i Eggelien som et moderne herresæte! Stå paa balkongen ut for festsalen i fylkesmannsgaarden en soldag eller en lys sommernat og nyt utsigten herfra. Egge kirke og Egge gaard til hver sin side, herlige utsyn over fjorden til Sparbu og Inderøy, østover til Bagabu og Ogndal – med Skjækerfjeldene i bakgrunden – og til Stod! Det er av de vakreste utsyn i Norges land!» (Avisa Indherred den 14. juni 1919)

I år fyller Fylkesmannsgården hundre år!

Egge museum markerer dette med en jubileumsmarkering med blant annet flere foredrag og utstillinger. Utstillingene skal bli stående i huset, tilgjengelig for leietakere og besøkende. Her får du lære mer om husets første beboer, fylkesmann Halvor Backe Guldahl. Det blir også en utstilling om korridorenes dronning Fredrikke Marie Qvam, og en som omhandler det moderne høvdingsetet –  “Amt- og fylkesmenn gjennom 215 år”.

Les mer om programmet i vår arrangementskalender.