Museumsbutikk

Velkommen til vår museumsbutikk!

Her finner du lokalhistoriske bøker og flotte gaveartikler, blant annet skinnfeller fra museets egne steinaldersauer. Butikken følger museets åpningstider. Bestilling av varer kan også gjøres til [email protected] eller pr. tlf. til 74 13 44 90.

Et utvalg av hefter og bøker:

Hefte –  For-, fe- og melkestell i eldre tid     Kr. 100,-

Arbeidsmåter og redsakaper i Steinkjer- regionen. Her finner du stoff om tradisjonell forsanking, gjerding og beiting, setring, fjøs og foring, nye formidler og maskiner, melk, fløte og rømme, smør, ysting, nye skummemetoder, og melkemaskiner. Utgitt av Stenkjer Musum v/ Audun Dybdahl, 1983.

Hefte –  Hus for folk og fe.        Kr 100,-

Hustyper og byggeskikk i Inn- Trøndelag. Her finner du stoff om trøndersk byggeskikk på 1800- tallet, byggeteknikk, og husene på Egge Museums friluftsavdeling.  Utgitt av Steinkjer Museum v/ Audun Dybdahl , 1994

Hefte –  Jord- og kornbehandling i eldre tid.        Kr 100,-

Redskaper brukt i Steinkjer- regionen. Her finnes stoff om tradisjonelle redskaper, nyere redskaper fra ca. 1850 og fram til 1. verdenskrig, og svar på NEG’s spørrelister i regionen.  Utgitt av Steinkjer Museum v/ Audun Dybdahl, 1983

Hefte –  Fra ull og lin til klær.           Kr 100,-

Arbeidsmåter og redskaper på Innherred. Her kan du lese om prosessen fra ull til tråd, veving, stamping og persing, Eilert Sundt om husfliden i Levanger, bandveving, linbehandling, og klær i kvinners minne.  Utgitt av Steinkjer Museum v/ Audun Dybdahl, 1988

Hefte –   Matstell i eldre tid.        Kr 100,-

Skikker og hjelpemidler i Inn- Trøndelag. Her kan du lese om mat og måltider i det gamle samfunnet, utviklingen fra åpen ild til komfyr, kornmat, bær, frukt og grønnsaker, poteter, kjøtt, egg og melkemat, fisk, salt og sukker, krydder, vann, øl og brennevin, kaffe og te, dekketøy og spisevaner, høytid og fest. Utgitt av Steinkjer Museum v/ Audun Dybdahl, 1992

Hefte –   Fra stav til stasvogn.      Kr 100,-

Landveis framkomst- og transportmidler på Innherred. Her finner du stoff om personlige framkomstmidler, mennesket som transportmiddel, varetransport og persontransport med hest. Utgitt av Steinkjer Museum v/ Audun Dybdahl, 1990

Utstillinghefte 1996 –   Fredrikke Marie Qvam.      Kr 20,-

Utstillinghefte 1998 –   Ola Five.      Kr 20,-

Utstillinghefte 2007 –    Steinkjer – portretter av en by.      Kr 20,-

Dette er et hefte som ble laget til utstillinga med samme navn, og som ble åpnet på Egge Museum i forbindelse med byjubileet for Steinkjer 150 år i 2007. Gjennom små portrett av historia kan du vandre gjennom byens gater, og besøke blikkenslageren, apoteket og kolonialen. Her vil du møte fargerike personligheter i bybildet fra både før og etter bombinga i 1940, slik som den døvstumme bokhandler Løe, eller fargehandler Olaf Berg.  Skrevet og utgitt av Egge Museum.

Bok –      Livet i Steinkjerskogene      Kr. 150,-

Boka om Steinkjerskogen handler om vel hundre år av storhetstida til skogsarbreiderne , skogskokkene og skogeierne. Fra midten av 1800- tallet og til slutten av 1900- tallet  dro de til skogs for å skaffe mat og andre ressurser til seg og sine, og for å skaffe landet byggmateriale og industrien råstoff. Det er sagt at de arbeidet med verdens vakreste og mest allsidige industriråstoff. Boka er skrevet av Bjørn Lund.

Bok –      fløyting og fløytarliv    Kr. 150,-

Vassdrag, fløyting og fløytere. Gjennom et formidabelt samarbeid er det samla inn informasjon og bilder fra Beitstad, Egge, Kvam, Stod, Ogndal og Sparbu som gir ei oversikt over fløytingsvassdrag,  fosser og dammer. Boka er også rik på anekdoter og hendelser omkring livet til fløyterne. De var ikke en gjeng tungsinte karer, men friske og raske, og de kunne føre et språk som gjorde at foreldrene i flere heimer forbød ungene å være tilskuere ved elva når føløyterne passerte.  Boka er skrevet av Torbjørn Aarholt.

Bok –      Bekken og kvennkallen        Kr. 150,-

Elva og bekken er til alle tider brukt som drikkevann, vaske- og badeplass, fiskeplass og som transportåre. I denne boka vil du også kunne lese om hvordan Steinkjerbøndene tok vannenergien i bruk, og dro nytte av den i møller, kverner, sagbruk, stamphus, teglverk, torvstrøverk og elektrisitetsverk. Boka er skrevet av Bjørn Lund, 2004

Bok – Alle tiders kiosk – en historie fra den store forandringens tid    kr 249,00

Steinkjers kiosk-historie er samlet mellom to permer.

«Postfullmektig Bertrand Narvesen var tidlig ute, men i Steinkjer var han ikke først. Midt på torget hadde nemlig Albert Emil Rød satt opp en elegant aviskiosk før Narvesen kom med toget. Kioskene var en møteplass og gav lokal tilhørighet. I kioskens storhetstid kringsatte de Steinkjers innfartsårer. I tillegg hadde mange boligfelt, bygdesentrum og badestrender rundt byen hver sin kiosk.»

Forfatter, journalist og lokalhistoriker Lars Lilleby Macedo har gått i dybden av en historie som svært mange av oss har minner fra, nemlig de frittstående små kioskene som solgte pølse i brød, snacks og lettlest litteratur på gatehjørner, torg og jernbanestasjon. Dette er historien om de små kioskene som holdt liv i by og bygd langt utover vanlig åpningstid. Kioskene er et by- og forstadsfenomen, og i Steinkjer fantes det en rekke kiosker fra de først ble etablert sent på 1800-tallet til kiosksalget flyttet inn i kjøpesenter og bensinstasjoner. Boken er lokalhistorisk dokumentasjon gjennom tekst og bilde, med et spennende persongalleri, gjengitt med kjærlighet for byen og folkene som lever i den.

Boken er utgitt av Museene Arven avd Egge museum, 2023