Rygh- stu

Den 4. sept. 2013 ble Haugly, gnr 100 br. nr 5 flyttet fra Ryggagrenda i Henning til Egge museum.

Dette er ei gammel husmannsstue som Karen og Kristian Rygg tok med seg fra Elihaugen i Henning til Haugly i Ryggagrenda i 1901. Barnebarnet til Karen og Kristian er kunstneren Magne Rygh. Han og kona Hilde Vemren tok over stua i 1975 og brukte den som sommeratelier og feriested fram til 1994. Magne Rygh sier det slik: “Jeg vet i alle fall med sikkerhet at uten gammelstua hadde jeg aldri engasjert meg i Steinkjer by som motivområde for mine malerier”.

Rygh- stu er 9×5 m stor, med et påbygd inngangsparti på 1,5×3,6 m. Huset flyttes helt til museet. Grunnmuren har vært klar et års tid, og nå er det endelig dags for å få huset på plass. Rygh- stu plasseres ved Talestu på nedre del av museumstunet, bak låven.

Vi går nå en omfattende restaureringsprosess i møte, og skal parallelt med dette planlegge hva vi skal fylle huset med av formidling og aktivitet. Det er ikke avgjort når vi kan åpne dørene for publikum, men vi gleder oss til å be dere inn når huset er klart.