Kveld på museet: Spennende skolevei

NÅR:  21. mai 2015 @ 18:00 - 19:30
Hvor:  Vandring. Oppstart og ankomst på Egge barneskole. Se etter en dame med vikingdrakt!
Pris:   150,- for to voksne med inntil 3 barn. 50,- for både voksen og barn ved salg av enkeltbilletter. Kun kontant salg.

Velkommen til en spennende Eggevandring for familier!

Hver dag passerer mange barn over museumsområdet på vei til og fra Egge barneskole. De er svært interessert i det vi holder på med, og har mange spørsmål når de møter oss som arbeider her. Det synes vi er veldig hyggelig!

Nå ønsker vi å invitere til en kveldstur der vi har fokus på spennende skattene som er funnet her på Egge, og historiene som kan fortelles med utgangspunkt i kulturminnene de passerer på skoleveien.

Hvorfor ligger det så mange gravhauger akkurat her? Hva er funnet i gravhaugene langs veien? Er det virkelig et troll som har kastet bautasteinen som står inne på kirkegården? Steinringene på Ølvisheim,- hvorfor har de laget dem sånn? Tenk at det er funnet et romersk sverd i den ene! Det er virkelig et vell av historier å ta av langs denne veien. Vi gleder oss til å fortelle dem.

Målgruppen denne kvelden blir familier, barn med foreldre og/ eller besteforeldre – dere som bor i Heggelia, Heggesåsen, Søndre Egge og Bogen. Alle andre interesserte er selvfølgelig også velkommen.

Vandringen vil forhåpentligvis vekke nysgjerrighet og historieinteresse, og stolthet over å bo «midt i smørøyet»,- de vil forstå hvor unikt dette området faktisk er.

Vandringen vil vare om lag 1,5 time- 2 timer, med flere stopp på veien. Ingen forhåndspåmelding. Turen ledes av arkeolog Bodil Østerås.

Startstedet og ankomststed blir på Egge barneskole. Vi vandrer over Ølvisheim, utover forbi Egge kirke og forbi Egge gård, og et stykke bortover Halla før vi går ned og tar gangstien mellom museet og skolen på tilbakeveien.

Vi kommer til å videreutvikle dette tilbudet til flere spennende skoleveier i Steinkjer kommune – vi er hele Steinkjers museum.