Gamle Steinkjer – portretter av en by

Bli med på en lærerik tidsreise til mellomkrigstidas Steinkjer!

I utstillinga Gamle Steinkjer – portretter av en by kan du spasere langs en nostalgisk bygate med spennende små verksteder og butikker.

Steinkjer by har gjennomgått en voldsom utvikling fra kaupang til å bli en moderne handelsby og regionalt knutepunkt, så fortellingene om Steinkjer kan være mange! Byen gjennomgikk to dramatiske hendelser i nyere tid, med bybrann i 1900 og bombing i 1940. Tidsepoken vi har lagt oss til er epoken mellom disse hendelsene.

I bygata på Egge museum kan du titte inn i et blikkenslagerveksted, en velutstyrt kolonial/landhandel, et apotek, Steinkjer Sanitetsforenings Syke- og Fødehjem, en damekonfeksjonsforretning, et skomakerverksted og en bokhandel. I den lille krambod er det barna som er sjef bak disken, så her er det bare å ta på et forkle og sette i gang handelen.

Ved enkelte anledninger kan du også se og høre et Steinkjerpositiv, byens egen variant av lirekassen – som det ble produsert flere hundre av i Steinkjer fra sist på 1800-tallet og fram til mellomkrigstida.

Du kan i tillegg fordype deg i mer historiestoff fra gamle Steinkjer, enten i vår lesekrok eller se gamle filmaviser på skjerm.

Du finner bygata i 3. etasje i museets hovedbygg. Bygget har heis.